Pankofriterad torskrygg på grön ärtpuré, en klick kaprismajonnäs och gratinerat mandelpotatisstomp

04.02.2016 00:24

 Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.

 


Hej alla som följde mig på Land.se och hej till er som hittat hit ändå. Jag älskar verkligen att få dela med mig av mina bravader i köket, mina upplägg och recept! Så nu provar jag blogga här på egen blogg. Ska bli så jädras kul och jag kan göra precis hur ofta jag vill och vad jag vill ;-)

Detta behövs till 2 personer

ca 300 g torskrygg jag brukar använda den frysta som ligger i portionsbitar
1 ägg
panko (japanskt ströbröd)
salt
nymalen svartpeppar
cayennepeppar
olja att fritera i
250 g frysta gröna ärtor
0,5 dl creme fraiche
1 stängel bladselleri
10 cm bit av purjolök
10 ch bit av gurka
6 mandelpotatisar
2 vitlöksklyftor
olivolja
smör
västerbottenost eller annan smakrik ost

Gör så här:

1. Skär torskryggen i kuber. Rimma minst 1/2 timme genom att lägga torsken i 1 l vatten med 1/2 dl salt.

2. Skölj mandelpotatis och behåll skalen på. Lägg i ugnsform med vitlöken som också får behålla skalen, ringla över olivolja ,salta och rosta i ugnen ca 30 minuter på 225 grader. När potatisen är klar stöt eller mosa den med en rejäl klick smör ev mer salt. pluppa ut vitlöken på potatisen och blanda runt. Ner med potatisen i portionsform och på med riven västerbottenost. Grädda några minuter innan servering på 225 grader.

3. Koka dom frysta ärtorna ett par minuter i vatten, häll av vattnet och mixa med mixerstav. Rör ner creme fraichen och smaka av med salt och peppar.Pressa purén genom finmaskad sil eller servera som den är. Samma smak men lite elegantare om den går genom silen.

4. Strimla bladselleri, purjolök och det gröna på gurkan med en potatisskalare och lägg i kallt vatten, blir lite krusigare och krispigare då. Snyggt garnityr.

5. Ta upp torskryggen ur saltvattnet och torka av den, vispa ett ägg och doppa torsken i ägget. Häll upp panko på ett fat och smaksätt det med salt peppar och cayenne. Rulla dom äggdoppade torskbitarna i pankon. Häll upp olja i en kastrull eller wookpanna och hetta upp, prova med en trägaffel om oljan är lagom het, det ska bli små fina bubblor på träskaftet då är det klart att fritera. Eller typ 160-170 grader om man har temp. Fritera till fin färg några minuter. Gärna i omgångar, stoppa i uppvärmd ugn dom som redan är klara.

6. Servera med en majonnäs smaksatt med kapris eller om man föredrar en mer pepparotssmak ta och blanda majonnäsen med wasabipasta.

 

 

Tillbaka

Kontakt

Leilalagar

© 2016 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode