Rödvinssås till en god biff eller varför inte en hjortfilé

17.02.2016 00:14


Ibland får jag ett sådant sug efter rödvinssås och då gör jag den så här.

Detta behövs:

1 flaska rödvin

3-4 dl hemkokt kalvfond, i nödfall brukar jag använda fond på flaska som jag reducerar ner till hälften med ett märgben i och lite morot lök slattar, lagerblad. Börjar med sådär 8 dl fond o kokar(reducera) ner till 3-4 dl.

2-3 schalottenlökar

1 lagerblad

10 vitpepparkorn

färsk timjan

1 shiitakesvamp  eller champinjon

1-2 stjärnanis (kan uteslutas)

smör

ev maizena sås redning

Gör så här:
1.
Hacka schalottenlöken och lägg i dem med vinet, vitpepparn, lagerbladet, stjärnanis , hackad svamp och några kvistar timjan i en kastrull.

2. Koka (reducera) ner till ca hälften återstår.

3. Tillsätt hemkokta fonden eller fuskvarianten med alla tillbehör. Fortsätt reducera ner såsen tills ca 3-4 dl återstår.

4. Sila av såsen och sätt såsen på plattan igen. Om såsen är tunn kan den behövas redas nu. Till sist vispa i en rejäl smörklick (blanka av) . Smaka ev av med salt och peppar.

Om man använder buljongtärning eller på fond på flaska som inte innehåller kollagen behövs nästan alltid såsen redas :-)

Gör oftast såser och mat på fri hand så detta är lite grund hur jag gör. Tänker med det mesta, man tager vad man haver. Har man inte schalottenlök kan det bli röd eller gul lök.

Lycka till !


Tillbaka

Kontakt

Leilalagar

© 2016 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode